Kalla samtal knäcker även den bästa
Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis
Säljorganisationen är företaget hjärta. Det är den som ser till att flödet i organisationen löper på. Stannar försäljningen, stannar företaget. Trots detta gör man det ibland onödigt svårt för säljarna att nå sin fulla potential. Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss på Nordic Market Data och har 30 års erfarenhet av försäljning. Här berättar hon om problemen med att ringa kalla samtal och vad man kan göra för att skapa de bästa förutsättningarna.
Vilka problem ser du med att ringa kalla samtal?
Min erfarenhet är att när man skall rekrytera nya säljare så hamnar dessa väldigt ofta i att bearbeta nya kunder för att bygga sin egen kundbas. Det är ett jobb som knäcker väldigt många då det är svårt att veta vem man skall ringa.
Man får ofta en lista av chefen med orden: ”Ring dom här”. Genom åren har jag sett allt från bra listor till katastrofala. Många säljare som inte alls behöver vara dåliga inom försäljning kan knäckas av dåliga leads och kalla samtal. När nya säljare får en tuff start skapar det en tröghet i hela säljorganisationen.
Hur kan man skapa bättre förutsättningar?
Man ska helt enkelt sluta ringa kalla samtal och lägga mer tid på att skapa relationer. Genom en e-postkampanj identifierar man de kontakter som visat ett intresse för ens produkt eller tjänst. Jag vet att det känns så mycket bättre att få en lista i handen med orden: ”Den här personen har klickat runt i vår information via vår e-postkampanj och har därigenom visat ett intresse”. Det stämmer givetvis men jag anser att den största vinsten man får är att känslan blir så mycket bättre för säljaren. Personerna säljaren då ringer är medveten om produkten man säljer och man får inte glömma effekten av att säljaren känner att företaget har ansträngt sig för min skull genom att göra en e-postkampanj för att underlätta arbetet.
Om ni går ut i er säljorganisation och säger till era säljare: ”Nu skall alla arbeta med att bearbeta nya kunder”, så blir det inga glada miner. Men om ni säger: ”Nu har vi gjort en e-postkampanj och här har jag listor med flera hundra kontakter som har öppnat och läst och många som dessutom har klickat i vårat säljbrev”.
Då blir det annat ljud i källan, jag lovar!
Största vinsten blir ändå i slutänden att företaget får nya kunder, vilket alla behöver.
Vill du veta hur du kan få varma leads till din säljkår?
Kontakta oss så berättar vi mer!
Gun Helland
Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!
Telefon: 08-566 229 99
Mail: gun.helland@Nordic Market Data.se