E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis


Flera trendspanare vittnar om att e-postmarknadsföring är den effektivaste kanalen inom B2B. Undersökningar visar att e-postmarknadsföring är den kanal som ger flest leads, driver mest trafik och ger högst ROI.

Enligt Litiums rapport Svensk B2B-handel 2017, jobbar 88 % av B2B-företagen aktivt för att driva trafik och konvertera besökare till kunder på nätet. Respondenterna uppger att riktad e-postmarknadsföring är den mest använda kanalen. Mer än både sökordsoptimering och sociala medier.

Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss och har lång erfarenhet av både försäljning och att driva företag inom mediabranschen. I dag hjälper hon bland annat våra kunder att nå rätt målgrupper av företag och beslutsfattare. Med sin dagliga kontakt med företag som verkar inom B2B kan hon bekräfta att e-postmarknadsföring är en stark kanal – men också att det finns ett motstånd.

Hur man på e-postmarknadsföring inom B2B i dag?

Vi ser att många företag i allt högre grad förstår fördelarna med e-postmarknadsföring. Våra kunder använder också kanalen mer kontinuerligt än tidigare. Återkommande kampanjer ger ett stabilt flöde med leads och trafik till hemsidan.

Precis som undersökningarna visar ger det också en bra ROI. Den feedbacken har vi fått från många kunder.

Vilket motstånd finns mot kanalen?

Det talas tyvärr ganska lite om e-postmarknadsföring jämtemot kanaler så som sociala medier eller Google. Personal rekryteras och utbildas inom dessa områden samtidigt som e-postmarknadsföringen hamnar lite mellan stolarna. Ibland har man inte heller tid eller de tekniska förutsättningarna inhouse. Men de som anlitar oss inser ganska snabbt att det inte behöver vara så komplicerat.

Varför är det en så effektiv kanal?

Jag tror framför allt att e-postmarknadsföring som kanal erbjuder helt unika möjligheter att nå rätt målgrupp. Just de beslutsfattare som tycker att den produkt man erbjuder är relevant och intressant. Är det försäljningschefer inom tjänstesektorn eller vd:ar i Småland som är din målgrupp, har du möjlighet att nå just precis dem. Investeringen hamnar rätt på en gång. Genom e-postmarknadsföring når du också beslutsfattaren i sin arbetssituation – där köpbesluten tas!

Läs mer om e-postmarknadsföring här!

 

Vill du komma igång e-postmarknadsföring?

Kontakta oss så berättar vi mer!

 


Gun Helland 

Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!

Telefon: 08-566 229 99
Mail: gun.helland@Nordic Market Data.se


 

CMPartner AB är nu Nordic Market Data AB
+