Välkommen till vår blogg
Här diskuterar vi bland annat B2B, marknadsföring och försäljning.
Vi tittar också närmare på informationen i vår databas och analyserar hur näringslivet utvecklas inom olika branscher och geografiska områden.
KATEGORIER: Nyheter | Kundcase | Marknadsinformation | E-postadresser | E-postmarknadsföring | Analyser
- Trevlig sommar
Trevlig sommar!
Nu är sommaren här och vi blickar tillbaka på en händelserik vår. Med effektiva rutiner bibehåller vi en mycket hög kvalitet i databasen. Bland annat med en mycket låg nivå av hårda studsar i vårt e-postregister. Vi har också optimerat företagsdata, branschindelning och produkter i sökdatabaserna på Largestcompanies.se och Nordicnet.se.
Att underlätta våra kunders dagliga arbete och öka tillgängligheten är något vi värderar högt. Bland annat driver våra IT-tekniker ett projekt för att förbättra vår integrationslösning. Genom dessa förbättringar kommer våra kunder få tillgång till ytterligare information direkt i sitt CRM-system.
Med spänning väntar vi på företagens årsredovisningar och kommer under hösten sammanställa rykande färska topplistor över svenskt och nordiskt näringsliv. Topplistorna kommer vi sedan publicera i den 14:e utgåvan av magasinet Largest Companies. Vill du redan nu kika på de största företagen i Norden kan du se våra sammanställningar som publicerats på Di.se. Läs artiklarna ”Här är Nordens största bolagsjätte” och ”Här är Sveriges största arbetsgivare”.
Nu byter vi kostymen mot shorts och sandaler och tar sommarsemester! Kontoret öppnar igen den 30 juli. Fram till dess är du välkommen att mejla oss på info@Nordic Market Data.se så återkommer vi till dig så snart vi är tillbaka.
Trevlig sommar önskar vi alla på Nordic Market Data!
- Kalla samtal knäcker även den bästa
Kalla samtal knäcker även den bästa
Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis
Säljorganisationen är företaget hjärta. Det är den som ser till att flödet i organisationen löper på. Stannar försäljningen, stannar företaget. Trots detta gör man det ibland onödigt svårt för säljarna att nå sin fulla potential. Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss på Nordic Market Data och har 30 års erfarenhet av försäljning. Här berättar hon om problemen med att ringa kalla samtal och vad man kan göra för att skapa de bästa förutsättningarna.
Vilka problem ser du med att ringa kalla samtal?
Min erfarenhet är att när man skall rekrytera nya säljare så hamnar dessa väldigt ofta i att bearbeta nya kunder för att bygga sin egen kundbas. Det är ett jobb som knäcker väldigt många då det är svårt att veta vem man skall ringa.
Man får ofta en lista av chefen med orden: ”Ring dom här”. Genom åren har jag sett allt från bra listor till katastrofala. Många säljare som inte alls behöver vara dåliga inom försäljning kan knäckas av dåliga leads och kalla samtal. När nya säljare får en tuff start skapar det en tröghet i hela säljorganisationen.
Hur kan man skapa bättre förutsättningar?
Man ska helt enkelt sluta ringa kalla samtal och lägga mer tid på att skapa relationer. Genom en e-postkampanj identifierar man de kontakter som visat ett intresse för ens produkt eller tjänst. Jag vet att det känns så mycket bättre att få en lista i handen med orden: ”Den här personen har klickat runt i vår information via vår e-postkampanj och har därigenom visat ett intresse”. Det stämmer givetvis men jag anser att den största vinsten man får är att känslan blir så mycket bättre för säljaren. Personerna säljaren då ringer är medveten om produkten man säljer och man får inte glömma effekten av att säljaren känner att företaget har ansträngt sig för min skull genom att göra en e-postkampanj för att underlätta arbetet.
Om ni går ut i er säljorganisation och säger till era säljare: ”Nu skall alla arbeta med att bearbeta nya kunder”, så blir det inga glada miner. Men om ni säger: ”Nu har vi gjort en e-postkampanj och här har jag listor med flera hundra kontakter som har öppnat och läst och många som dessutom har klickat i vårat säljbrev”.
Då blir det annat ljud i källan, jag lovar!
Största vinsten blir ändå i slutänden att företaget får nya kunder, vilket alla behöver.
Vill du veta hur du kan få varma leads till din säljkår?
Kontakta oss så berättar vi mer!Gun Helland
Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!
Telefon: 08-566 229 99
Mail: gun.helland@Nordic Market Data.se - Topplistan över Nordens företag sprids i pressen
Topplistan över Nordens företag sprids i pressen
Vi kartlägger årligen det nordiska näringslivet i unika topplistor. Bokslutsuppgifterna samlas in under året och sammanställs slutligen i magasinet Largest Companies som ges ut i december.
Nu har startskottet gått för årets sammanställning. De nordiska storbolagen har lämnat in sina bokslut för 2017 och vi har givetvis granskat dem med lupp. Vilka företag avancerar? Vilka företag tappar? Vilka länder dominerar?
Baserat på omsättning har vi tagit fram topplistan över Nordens tio största företag, något som bland annat Dagens industri var snabba att publicera. ”Nordens största företag är inte svenskt. Men Sverige dominerar stort i topp tio. Det visar en färsk sammanställning.”
Topp 10: Nordens största företag
- (1) Statoil AS
- (3) Volvo, AB
- (2) A.P. Møller – Mærsk
- (4) Nokia Oyj
- (7) Volvo Car AB
- (5) Ericsson, Telefon AB LM
- (6) H & M Hennes & Mauritz AB
- (8) Skanska AB
- (9) Novo Nordisk A/S
- (10) Vattenfall AB
Listan är baserad på 2017 års bokslut. Omsättning i annan valuta än SEK omräknad enligt kurs per bokslutsdatum.
Iakttagelser:
• Sverige dominerar på topplistan, 6 av de 10 största företagen är svenska.• Nordens 10 största företag omsätter tillsammans 2 374 336 MSEK, en ökning med 4% jämfört med föregående år.
• Lastbilstillverkaren Volvo är Sveriges största företag och avancerar ett steg till 2a plats på årets lista.
• Volvo Car AB fortsätter sin snabba klättring och är nu på femte plats. För tre år sedan var företaget på 9e plats.
- All hands on deck skördar frukterna av sin kampanj
All hands on deck skördar frukterna av sin kampanj
Kundcase: E-postmarknadsföring
All hands on deck arbetar med att utbilda företag inom hjärt- och lungräddning och första hjälpen – utbildningar som räddar liv. Varje år inträffar ca 10 000 hjärtstillestånd i Sverige. Det är 1 var 50:e minut. Av dessa överlever endast ca 600 personer. Genom att nå ut till företagsledare och öka kunskapen på företag hoppas All hands on deck att statistiken blir bättre.
I vår första kontakt med Henrik Karlström på All hands on deck framkom det att företaget har ett behov av att fokusera mer på kärnverksamheten och mindre på sälj.
”Jag har stått i valet och kvalet då jag behövt öka på säljet men själv helt ärligt suger på kalla samtal. Jag är övertygad om att det är bäst ekonomi att låta den som är bäst på sin sak ska göra det och för mig är det bättre att vara på fältet och göra utbildningar mm.” Säger Henrik Karlström.
Henriks verksamhet befinner sig i Kristianstad där han har ett stort antal kunder, men nu var han redo för ett större upptagningsområde. Tillsammans valde vi att rikta e-postutskick till Skåne, Blekinge samt Kronoberg för att täcka så mycket i södra Sverige som möjligt. E-postkampanjen skickades till vd:ar och personalchefer på företag som har minst tre anställda.
Tanken med utskicket var att vi på Nordic Market Data skulle generera leads som sedan skulle bearbetas ytterligare. Kampanjen genererade så mycket leads att Henrik inte hade kraften för att bearbeta allt själv utan var tvungen att ta in en tredje part som skulle hjälpa honom att håva in affärerna.
”Lite skeptisk var jag men valde ändå att prova och fick väldigt bra statistik tillbaka. Jag kan se en stor ökning av trafik på både hemsida och Facebook. Tog det slut sen då?? Nä naturligtvis inte. Detta gav mig även ett betydligt varmare material för min säljbyrå som jag senare anlitade och nästa vecka börjar vi skörda frukterna därifrån.”
Vill du säkra din arbetsplats med utbildningar som räddar liv?
Läs mer på Allhandsondeck.se eller kontakta Henrik Karlström här!
- E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B
E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B
Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis
Flera trendspanare vittnar om att e-postmarknadsföring är den effektivaste kanalen inom B2B. Undersökningar visar att e-postmarknadsföring är den kanal som ger flest leads, driver mest trafik och ger högst ROI.
Enligt Litiums rapport Svensk B2B-handel 2017, jobbar 88 % av B2B-företagen aktivt för att driva trafik och konvertera besökare till kunder på nätet. Respondenterna uppger att riktad e-postmarknadsföring är den mest använda kanalen. Mer än både sökordsoptimering och sociala medier.
Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss och har lång erfarenhet av både försäljning och att driva företag inom mediabranschen. I dag hjälper hon bland annat våra kunder att nå rätt målgrupper av företag och beslutsfattare. Med sin dagliga kontakt med företag som verkar inom B2B kan hon bekräfta att e-postmarknadsföring är en stark kanal – men också att det finns ett motstånd.
Hur man på e-postmarknadsföring inom B2B i dag?
Vi ser att många företag i allt högre grad förstår fördelarna med e-postmarknadsföring. Våra kunder använder också kanalen mer kontinuerligt än tidigare. Återkommande kampanjer ger ett stabilt flöde med leads och trafik till hemsidan.
Precis som undersökningarna visar ger det också en bra ROI. Den feedbacken har vi fått från många kunder.
Vilket motstånd finns mot kanalen?
Det talas tyvärr ganska lite om e-postmarknadsföring jämtemot kanaler så som sociala medier eller Google. Personal rekryteras och utbildas inom dessa områden samtidigt som e-postmarknadsföringen hamnar lite mellan stolarna. Ibland har man inte heller tid eller de tekniska förutsättningarna inhouse. Men de som anlitar oss inser ganska snabbt att det inte behöver vara så komplicerat.
Varför är det en så effektiv kanal?
Jag tror framför allt att e-postmarknadsföring som kanal erbjuder helt unika möjligheter att nå rätt målgrupp. Just de beslutsfattare som tycker att den produkt man erbjuder är relevant och intressant. Är det försäljningschefer inom tjänstesektorn eller vd:ar i Småland som är din målgrupp, har du möjlighet att nå just precis dem. Investeringen hamnar rätt på en gång. Genom e-postmarknadsföring når du också beslutsfattaren i sin arbetssituation – där köpbesluten tas!
Läs mer om e-postmarknadsföring här!
Vill du komma igång e-postmarknadsföring?
Kontakta oss så berättar vi mer!
Gun Helland
Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!
Telefon: 08-566 229 99
Mail: gun.helland@Nordic Market Data.se - Topplistor: Sveriges största företag
Topplistor: Sveriges största företag
Hur går det för Sverige? Det tar vi reda på i magasinet Largest Companies. I unika topplistor kartlägger vi hur Sveriges största företag utvecklas och förhåller sig till varandra.
På omsättningslistan ligger Volvo i topp, klart före tvåan Ericsson. Volvo Car fortsätter klättra och är nu det fjärde största företaget, inte långt från trean H&M.
Se hela kartläggningen i magasinet!
Vår dataexpert Gunnar Larsson ger oss ytterligare en analys av den svenska näringslivstoppen:
- Snabbast tillväxt ser vi hos AstraZeneca som ökade med +31 %. Där efter följer Investor med +25 % och Scania med +17 %.
- Sveriges 50 största företag omsatte tillsammans 3 610 059 mkr.
- De 50 största företagen räknat efter resultat hade en sammanlagd vinst på 551 610 mkr.
- De 50 största arbetsgivarna hade 2016 sammanlagt 1 601 227 anställda.
Läs mer om magasinet Largest Companies
- Topplistor: Nordens största företag
Topplistor: Nordens största företag
I den senaste utgåvan av magasinet Largest Companies listar vi Nordens största företag. I unika topplistor baserat på omsättning, resultat och antal anställda kartlägger vi hur de nordiska storföretagen förhåller sig till varandra.
På omsättningslistan ligger Statoil, A.P. Møller – Mærsk A/S och Volvo stabilt på topplaceringarna. Trots den jämna landsfördelningen i toppen dominerar de svenska storföretagen. Vi ser att Sverige dominerar på topplistan då de innehar 6 av de 10 främsta platserna. Bland topp 50 är 23 av företagen svenska.
På listan kan vi också se att ett företag utmärker sig lite extra och utmanar topplaceringarna.
”Störst förändring ser vi hos Nokia. Förra året låg på de på plats 13 men är nu det fjärde största företaget i Norden. I och med köpet av Alcatel-Lucent har Nokia nästan fördubblat omsättningen och är nu större än Ericsson.” Förklarar vår dataexpert Gunnar Larsson.Se hela kartläggningen i magasinet
- Här är företagen som fyller 100 år
Här är företagen som fyller 100 år
Bloggserie: Analys av näringslivet
Det är många saker som definierar framgång. Men ett kvitto på att ett företag gör något värdefullt är dess ålder. Att driva sin affär över tid tyder på ett starkt erbjudande, en förmåga att utvecklas och anpassa sig efter nya omständigheter. Vi har tittat närmare på företagen som fyller 100 år i år.
Bland 100-åringarna hittar vi 39 svenska företag*. De startade sin verksamhet 1918. Under detta år avslutades bland annat första världskriget och Sverige tog beslut om kvinnlig rösträtt. En förändringens och revolutionens tid.
- 100-åringarna har tillsammans en omsättning på 287 552 500 tkr
- Det arbetar totalt 135 352 personer på dessa företag. Ericsson, Telefon AB LM är den största arbetsgivaren med 116 416 anställda
- Ericsson, Telefon AB LM är det största företaget baserat på både omsättning och resultat.
- 16 av företagen har ett negativt resultat
- Dominerande branscher är partihandel, tillverkning samt uthyrning och förvaltning av bostäder
- 27 företag är dotterbolag
Geografisk fördelning
Stockholm 22 %
Västra Götaland 20 %
Skåne 17 %
Jönköping 7 %
Uppsala 7 %
Värmland 7 %
Dalarna 5 %
Gävleborg 3 %
Kronoberg 3 %
Västerbotten 3 %
Västernorrland 2 %
Örebro 2 %
Östergötland 2 %100-åringarna listade efter omsättning (tkr)
1 Ericsson, Telefon AB LM 222 608 000
2 SSAB AB 55 354 000
3 Skellefteå Kraft AB 3 398 772
4 Jönköping Energi AB 1 167 053
5 Omya AB 1 060 908
6 E.ON Gas Sverige AB 1 057 937
7 Exakta Group AB 381 711
8 Sand & Grus AB Jehander 360 905
9 E.On Business Services Sverige AB 271 223
10 Bong Sverige AB 233 994
11 Edsbyns Elverk (publ), AB 203 306
12 Got Event AB 180 696
13 Nobeli Business Support AB 179 222
14 Schenker North & East AB 129 452
15 Rettig Sweden AB 117 346
16 Universal Power Nordic AB 102 807
17 Lundgren AB, K.A. 91 930
18 Gastronome AB 83 732
19 Åkerströms Björbo AB 82 056
20 Provafo AB 71 623
21 Malungshem AB 68 703
22 Lidan Marine AB 66 789
23 Hörby Bruk, AB 62 943
24 Lindvalls Kaffe AB 61 226
25 Näckåns Energi AB 41 103
26 Sundsvalls Hamn AB 37 414
27 Ernst Norrthon, AB 32 439
28 Målarnes Färg AB 21 883
29 Heby-textil AB 5 324
30 Wådell Assets AB 4 581
31 Militärsällskapets förlags AB 3 529
32 Fårebo-Flathult, AB 2 402
33 AS Group AB 2 201
34 APHK Förvaltning AB 1 374
35 Sten D. Magnusson AB 1 266
36 Druidlogernas i Malmö fastighets AB 1 188
37 Extentor AB 1 133
38 Absolut Spirits AB 285
39 Spectra-Physics AB 44
*Information om data:
Urvalet av företag är baserat på etableringsår och innefattar endast aktiva (redovisad omsättning) företag med minst 1 anställd. Informationen kommer från senast inlämnade bokslut. - Gott nytt år!
Gott nytt år!
Vi vill tacka för det gångna året och ser nu fram emot ett händelserikt 2018!
Gott nytt år önskar vi på Nordic Market Data!
- Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln
Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln
Bloggserie: Analys av näringslivet
I dag är det Black Friday. Dagen då handelsföretagen säljer utvalda varor till REA-pris. En shoppingdag med sitt ursprung i USA men som de senaste åren även fått fäste i Sverige. Handeln väntas öka drastiskt denna dag och är ett fenomen som få handlare har råd att missa.
Här har vi tittat närmare på de största företagen inom konsumenthandeln i Sverige.
Sveriges 20 största företag inom konsumenthandel
(listan baseras på omsättning i tkr bokslutsår 2016)
1 H & M Hennes & Mauritz AB 192 267 000
2 IKEA (Sverige) AB 26 213 591
3 Elgiganten AB 9 886 835
4 Clas Ohlson AB 7 601 600
5 Jula AB 6 059 893
6 Stadium AB 5 453 251
7 NetOnNet AB 5 054 256
8 Biltema Sweden AB 4 941 883
9 Åhléns AB 4 780 882
10 KappAhl AB 4 723 600
11 Rusta AB 4 522 581
12 Qliro Group AB 4 468 600
13 Stadium Sweden AB 4 404 587
14 Dustin Sverige AB 4 392 193
15 Gekås Ullared AB 4 080 448
16 ÖoB AB 3 983 424
17 Lindex Sverige AB 3 378 882
18 Jysk AB 3 319 666
19 Siba AB 2 706 159
20 Mio AB 2 680 601