Lagar och regler: E-post i Norden

Lagar och regler: E-post i Norden

Regler e-post

 

E-postmarknadsföring är ett effektivt och framgångsrikt sätt att nå ut med produkter och tjänster till en relevant målgrupp av företag och företagsledare. Men vad ska man tänka på för att ens utskick inte ska klassas som spam? Och vilka lagar och regler gäller om man vill skicka e-post utanför landgränsen?

När det kommer till e-postmarknadsföring mot företag finns det flera lagar och regler som man behöver förhålla sig till. Reglerna skiljer sig också åt beroende på vilket land man skickar till. Här reder vi ut vad som gäller i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Sverige
I Sverige är det tillåtet att skicka e-post till både allmänna e-postadresser (så kallade [email protected]) och personliga e-postadresser till beslutsfattare på företag. E-postutskicket måste vara relevant för företaget eller för yrkesrollen.

Finland
I Finland gäller samma regler som i Sverige. Det är tillåtet att skicka relevanta e-postutskick till både allmänna e-postadresser och personliga e-postadresser till beslutsfattare på företag.

Norge
I Norge får man endast skicka till allmänna e-postadresser. Personliga e-postadresser kräver opt-in.

Danmark
I Danmark får man endast skicka till allmänna e-postadresser. Personliga e-postadresser kräver opt-in.

 

Tänk också på att du alltid måste uppge adresskälla och ha en tydlig avregistreringslänk (opt-out) med i e-postutskicket.

Kontakta gärna oss om du har frågor om regler kring e-postadresser och e-postmarknadsföring.

Se även SWEDMAs etiska regler för e-postmarknadsföring mot företag gällande Sverige. Klicka här!