Gunnar berättar om data och kvalitet

Gunnar berättar om data och kvalitet

Kärnan i vår verksamhet är vår databas med detaljerad information om ca fyra miljoner nordiska företag. Det är viktigt att informationen vi levererar är korrekt och därför har vi en egen avdelning som helhjärtat ägnar sig åt just det – kvalitet. Gunnar Larsson har arbetat på företaget i över 30 år och är vad man skulle kunna kalla en expert på ämnet.

Vad innehåller databasen?
Vi har en enorm databas, nära en miljon svenska juridiska enheter, alltifrån vanliga aktiebolag till ideella föreningar, stiftelser etc. Ytterligare 2,7 miljoner i övriga Norden. Databasen uppdateras månadsvis genom data från vår samarbetspartner Creditsafe samt genom vår egen dagliga research.

Varför måste vi arbeta med kvalitet?
Det är ett konstant flöde av adressändringar, namnbyten, bolag som bildas och upphör, befattningshavare som börjar och slutar m.m.

Hur får man en 100 % korrekt databas?
Det går naturligtvis inte. Såvida inte fotbollens transferregler skulle införas, att förändringar bara får ske vissa tider på året. Då skulle man efter ett tag komma ikapp och databasen vara 100 % korrekt innan alla ändringar brakar loss igen. Men det lär inte ske. Så det är bara att jobba på och sikta på 99 % korrekt databas.

Hur vet man att databasen håller hög kvalitet?
När det gäller personliga e-postadresser är det lätt att se hur bra databasen är eftersom felaktiga adresser kommer tillbaka som hårda studsar. Och där ligger vi bra till, med en returfrekvens på max någon enstaka procent, ofta under en procent.

Hur ser kvalitetsarbetet ut?
Noggrannhet är nyckeln till den höga kvaliteten. När det gäller e-postadresser så måste man rätta upp de hårda studsarna efterhand, då kommer de ligga på en låg nivå. Ingen bokstav får vara fel. Är det Kennet eller Kenneth? Larsson eller Larson? Används .com eller .se? Minsta lilla felaktighet i adressen leder till en hård studs. Noggrannhet lönar sig. Bra kvalitet ger nöjda kunder.

Läs mer om vår marknadsinformation