28 August, 2017

CMPartner AB Blogg

Välkommen till vår blogg

Här diskuterar vi bland annat B2B, marknadsföring och försäljning.
Vi tittar också närmare på informationen i vår databas och analyserar hur näringslivet utvecklas inom olika branscher och geografiska områden.

KATEGORIER:  Nyheter | Kundcase | Marknadsinformation | E-postadresser | E-postmarknadsföring | Analyser

 


  • Kalla samtal knäcker även den bästa

    Kalla samtal knäcker även den bästa

    Kalla samtal

    Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis


    Säljorganisationen är företaget hjärta. Det är den som ser till att flödet i organisationen löper på. Stannar försäljningen, stannar företaget. Trots detta gör man det ibland onödigt svårt för säljarna att nå sin fulla potential. Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss på CMPartner och har 30 års erfarenhet av försäljning. Här berättar hon om problemen med att ringa kalla samtal och vad man kan göra för att skapa de bästa förutsättningarna.

    Vilka problem ser du med att ringa kalla samtal?

    Min erfarenhet är att när man skall rekrytera nya säljare så hamnar dessa väldigt ofta i att bearbeta nya kunder för att bygga sin egen kundbas. Det är ett jobb som knäcker väldigt många då det är svårt att veta vem man skall ringa.

    Man får ofta en lista av chefen med orden: ”Ring dom här”. Genom åren har jag sett allt från bra listor till katastrofala. Många säljare som inte alls behöver vara dåliga inom försäljning kan knäckas av dåliga leads och kalla samtal. När nya säljare får en tuff start skapar det en tröghet i hela säljorganisationen.

    Hur kan man skapa bättre förutsättningar?

    Man ska helt enkelt sluta ringa kalla samtal och lägga mer tid på att skapa relationer. Genom en e-postkampanj identifierar man de kontakter som visat ett intresse för ens produkt eller tjänst. Jag vet att det känns så mycket bättre att få en lista i handen med orden: ”Den här personen har klickat runt i vår information via vår e-postkampanj och har därigenom visat ett intresse”. Det stämmer givetvis men jag anser att den största vinsten man får är att känslan blir så mycket bättre för säljaren. Personerna säljaren då ringer är medveten om produkten man säljer och man får inte glömma effekten av att säljaren känner att företaget har ansträngt sig för min skull genom att göra en e-postkampanj för att underlätta arbetet.

    Om ni går ut i er säljorganisation och säger till era säljare: ”Nu skall alla arbeta med att bearbeta nya kunder”, så blir det inga glada miner. Men om ni säger: ”Nu har vi gjort en e-postkampanj och här har jag listor med flera hundra kontakter som har öppnat och läst och många som dessutom har klickat i vårat säljbrev”.

    Då blir det annat ljud i källan, jag lovar!

    Största vinsten blir ändå i slutänden att företaget får nya kunder, vilket alla behöver.

    Vill du veta hur du kan få varma leads till din säljkår?
    Kontakta oss så berättar vi mer!

     


    Gun Helland 

    Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!

    Telefon: 08-566 229 99
    Mail: gun.helland@cmpartner.se


     

  • Topplistan över Nordens företag sprids i pressen

    Topplistan över Nordens företag sprids i pressen

    Vi kartlägger årligen det nordiska näringslivet i unika topplistor. Bokslutsuppgifterna samlas in under året och sammanställs slutligen i magasinet Largest Companies som ges ut i december.

    Nu har startskottet gått för årets sammanställning. De nordiska storbolagen har lämnat in sina bokslut för 2017 och vi har givetvis granskat dem med lupp. Vilka företag avancerar? Vilka företag tappar? Vilka länder dominerar?

    Baserat på omsättning har vi tagit fram topplistan över Nordens tio största företag, något som bland annat Dagens industri var snabba att publicera. ”Nordens största företag är inte svenskt. Men Sverige dominerar stort i topp tio. Det visar en färsk sammanställning.”

    Läs artikeln på DI.se

     

    Topp 10: Nordens största företag

    1. (1) Statoil AS
    2. (3) Volvo, AB
    3. (2) A.P. Møller – Mærsk
    4. (4) Nokia Oyj
    5. (7) Volvo Car AB
    6. (5) Ericsson, Telefon AB LM
    7. (6) H & M Hennes & Mauritz AB
    8. (8) Skanska AB
    9. (9) Novo Nordisk A/S
    10. (10) Vattenfall AB

     

    Listan är baserad på 2017 års bokslut. Omsättning i annan valuta än SEK omräknad enligt kurs per bokslutsdatum.

     

    Iakttagelser:
    • Sverige dominerar på topplistan, 6 av de 10 största företagen är svenska.

    • Nordens 10 största företag omsätter tillsammans 2 374 336 MSEK, en ökning med 4% jämfört med föregående år.

    • Lastbilstillverkaren Volvo är Sveriges största företag och avancerar ett steg till 2a plats på årets lista.

    • Volvo Car AB fortsätter sin snabba klättring och är nu på femte plats. För tre år sedan var företaget på 9e plats.

     


     

  • All hands on deck skördar frukterna av sin kampanj

    All hands on deck skördar frukterna av sin kampanj

     

    Kundcase: E-postmarknadsföring


    All hands on deck arbetar med att utbilda företag inom hjärt- och lungräddning och första hjälpen – utbildningar som räddar liv. Varje år inträffar ca 10 000 hjärtstillestånd i Sverige. Det är 1 var 50:e minut. Av dessa överlever endast ca 600 personer. Genom att nå ut till företagsledare och öka kunskapen på företag hoppas All hands on deck att statistiken blir bättre.

    I vår första kontakt med Henrik Karlström på All hands on deck framkom det att företaget har ett behov av att fokusera mer på kärnverksamheten och mindre på sälj.

    ”Jag har stått i valet och kvalet då jag behövt öka på säljet men själv helt ärligt suger på kalla samtal. Jag är övertygad om att det är bäst ekonomi att låta den som är bäst på sin sak ska göra det och för mig är det bättre att vara på fältet och göra utbildningar mm.” Säger Henrik Karlström.

    Henriks verksamhet befinner sig i Kristianstad där han har ett stort antal kunder, men nu var han redo för ett större upptagningsområde. Tillsammans valde vi att rikta e-postutskick till Skåne, Blekinge samt Kronoberg för att täcka så mycket i södra Sverige som möjligt. E-postkampanjen skickades till vd:ar och personalchefer på företag som har minst tre anställda.

    Tanken med utskicket var att vi på CMPartner skulle generera leads som sedan skulle bearbetas ytterligare. Kampanjen genererade så mycket leads att Henrik inte hade kraften för att bearbeta allt själv utan var tvungen att ta in en tredje part som skulle hjälpa honom att håva in affärerna.

    Lite skeptisk var jag men valde ändå att prova och fick väldigt bra statistik tillbaka. Jag kan se en stor ökning av trafik på både hemsida och Facebook. Tog det slut sen då?? Nä naturligtvis inte. Detta gav mig även ett betydligt varmare material för min säljbyrå som jag senare anlitade och nästa vecka börjar vi skörda frukterna därifrån.”

    Vill du säkra din arbetsplats med utbildningar som räddar liv?

    Läs mer på Allhandsondeck.se eller kontakta Henrik Karlström här!

     


     

  • E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

    E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

    Bloggserie: Våra medarbetare delar med sig av sin expertis


    Flera trendspanare vittnar om att e-postmarknadsföring är den effektivaste kanalen inom B2B. Undersökningar visar att e-postmarknadsföring är den kanal som ger flest leads, driver mest trafik och ger högst ROI.

    Enligt Litiums rapport Svensk B2B-handel 2017, jobbar 88 % av B2B-företagen aktivt för att driva trafik och konvertera besökare till kunder på nätet. Respondenterna uppger att riktad e-postmarknadsföring är den mest använda kanalen. Mer än både sökordsoptimering och sociala medier.

    Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss och har lång erfarenhet av både försäljning och att driva företag inom mediabranschen. I dag hjälper hon bland annat våra kunder att nå rätt målgrupper av företag och beslutsfattare. Med sin dagliga kontakt med företag som verkar inom B2B kan hon bekräfta att e-postmarknadsföring är en stark kanal – men också att det finns ett motstånd.

    Hur man på e-postmarknadsföring inom B2B i dag?

    Vi ser att många företag i allt högre grad förstår fördelarna med e-postmarknadsföring. Våra kunder använder också kanalen mer kontinuerligt än tidigare. Återkommande kampanjer ger ett stabilt flöde med leads och trafik till hemsidan.

    Precis som undersökningarna visar ger det också en bra ROI. Den feedbacken har vi fått från många kunder.

    Vilket motstånd finns mot kanalen?

    Det talas tyvärr ganska lite om e-postmarknadsföring jämtemot kanaler så som sociala medier eller Google. Personal rekryteras och utbildas inom dessa områden samtidigt som e-postmarknadsföringen hamnar lite mellan stolarna. Ibland har man inte heller tid eller de tekniska förutsättningarna inhouse. Men de som anlitar oss inser ganska snabbt att det inte behöver vara så komplicerat.

    Varför är det en så effektiv kanal?

    Jag tror framför allt att e-postmarknadsföring som kanal erbjuder helt unika möjligheter att nå rätt målgrupp. Just de beslutsfattare som tycker att den produkt man erbjuder är relevant och intressant. Är det försäljningschefer inom tjänstesektorn eller vd:ar i Småland som är din målgrupp, har du möjlighet att nå just precis dem. Investeringen hamnar rätt på en gång. Genom e-postmarknadsföring når du också beslutsfattaren i sin arbetssituation – där köpbesluten tas!

    Läs mer om e-postmarknadsföring här!

     

    Vill du komma igång e-postmarknadsföring?

    Kontakta oss så berättar vi mer!

     


    Gun Helland 

    Med 30 års erfarenhet inom mediebranschen och försäljning hjälper Gun företag att hitta nya kunder och möjligheter inom B2B. Oavsett om det gäller kunduppdrag, aktier eller travhästar är hon inte nöjd förrän de har gått i MÅL!

    Telefon: 08-566 229 99
    Mail: gun.helland@cmpartner.se


     

  • Topplistor: Sveriges största företag

    Topplistor: Sveriges största företag

    Sveriges största företag

    Hur går det för Sverige? Det tar vi reda på i magasinet Largest Companies. I unika topplistor kartlägger vi hur Sveriges största företag utvecklas och förhåller sig till varandra.

    På omsättningslistan ligger Volvo i topp, klart före tvåan Ericsson. Volvo Car fortsätter klättra och är nu det fjärde största företaget, inte långt från trean H&M.

    Se hela kartläggningen i magasinet!

    Vår dataexpert Gunnar Larsson ger oss ytterligare en analys av den svenska näringslivstoppen:

    • Snabbast tillväxt ser vi hos AstraZeneca som ökade med +31 %. Där efter följer Investor med +25 % och Scania med +17 %.
    • Sveriges 50 största företag omsatte tillsammans 3 610 059 mkr.
    • De 50 största företagen räknat efter resultat hade en sammanlagd vinst på 551 610 mkr.
    • De 50 största arbetsgivarna hade 2016 sammanlagt 1 601 227 anställda.

     

    Läs mer om magasinet Largest Companies

     


     

  • Topplistor: Nordens största företag

    Topplistor: Nordens största företag

    Nordens största företag

    I den senaste utgåvan av magasinet Largest Companies listar vi Nordens största företag. I unika topplistor baserat på omsättning, resultat och antal anställda kartlägger vi hur de nordiska storföretagen förhåller sig till varandra.

    På omsättningslistan ligger Statoil, A.P. Møller – Mærsk A/S och Volvo stabilt på topplaceringarna. Trots den jämna landsfördelningen i toppen dominerar de svenska storföretagen. Vi ser att Sverige dominerar på topplistan då de innehar 6 av de 10 främsta platserna. Bland topp 50 är 23 av företagen svenska.

    På listan kan vi också se att ett företag utmärker sig lite extra och utmanar topplaceringarna.
    ”Störst förändring ser vi hos Nokia. Förra året låg på de på plats 13 men är nu det fjärde största företaget i Norden. I och med köpet av Alcatel-Lucent har Nokia nästan fördubblat omsättningen och är nu större än Ericsson.” Förklarar vår dataexpert Gunnar Larsson.

    Se hela kartläggningen i magasinet

     


     

  • Här är företagen som fyller 100 år

    Här är företagen som fyller 100 år

    Bloggserie: Analys av näringslivet


    Det är många saker som definierar framgång. Men ett kvitto på att ett företag gör något värdefullt är dess ålder. Att driva sin affär över tid tyder på ett starkt erbjudande, en förmåga att utvecklas och anpassa sig efter nya omständigheter. Vi har tittat närmare på företagen som fyller 100 år i år.

    Bland 100-åringarna hittar vi 39 svenska företag*. De startade sin verksamhet 1918. Under detta år avslutades bland annat första världskriget och Sverige tog beslut om kvinnlig rösträtt. En förändringens och revolutionens tid.

    • 100-åringarna har tillsammans en omsättning på 287 552 500 tkr
    • Det arbetar totalt 135 352 personer på dessa företag. Ericsson, Telefon AB LM är den största arbetsgivaren med 116 416 anställda
    • Ericsson, Telefon AB LM är det största företaget baserat på både omsättning och resultat.
    • 16 av företagen har ett negativt resultat
    • Dominerande branscher är partihandel, tillverkning samt uthyrning och förvaltning av bostäder
    • 27 företag är dotterbolag

     

    Geografisk fördelning

    Stockholm 22 %
    Västra Götaland 20 %
    Skåne 17 %
    Jönköping 7 %
    Uppsala 7 %
    Värmland 7 %
    Dalarna 5 %
    Gävleborg 3 %
    Kronoberg 3 %
    Västerbotten 3 %
    Västernorrland 2 %
    Örebro 2 %
    Östergötland 2 %

     

    100-åringarna listade efter omsättning (tkr)

     Ericsson, Telefon AB LM     222 608 000

    2   SSAB AB     55 354 000

    3   Skellefteå Kraft AB     3 398 772

    4   Jönköping Energi AB     1 167 053

     Omya AB     1 060 908

    6   E.ON Gas Sverige AB     1 057 937

     Exakta Group AB     381 711

    8   Sand & Grus AB Jehander     360 905

     E.On Business Services Sverige AB     271 223

    10  Bong Sverige AB     233 994

    11  Edsbyns Elverk (publ), AB     203 306

    12  Got Event AB     180 696

    13  Nobeli Business Support AB     179 222

    14  Schenker North & East AB     129 452

    15  Rettig Sweden AB     117 346

    16  Universal Power Nordic AB     102 807

    17  Lundgren AB, K.A.     91 930

    18  Gastronome AB     83 732

    19  Åkerströms Björbo AB     82 056

    20  Provafo AB     71 623

    21  Malungshem AB     68 703

    22  Lidan Marine AB     66 789

    23  Hörby Bruk, AB     62 943

    24  Lindvalls Kaffe AB     61 226

    25  Näckåns Energi AB     41 103

    26  Sundsvalls Hamn AB     37 414

    27  Ernst Norrthon, AB     32 439

    28  Målarnes Färg AB     21 883

    29  Heby-textil AB     5 324

    30  Wådell Assets AB     4 581

    31  Militärsällskapets förlags AB     3 529

    32  Fårebo-Flathult, AB     2 402

    33  AS Group AB     2 201

    34  APHK Förvaltning AB     1 374

    35  Sten D. Magnusson AB     1 266

    36  Druidlogernas i Malmö fastighets AB     1 188

    37  Extentor AB     1 133

    38  Absolut Spirits AB     285

    39  Spectra-Physics AB     44

     

    *Information om data:
    Urvalet av företag är baserat på etableringsår och innefattar endast aktiva (redovisad omsättning) företag med minst 1 anställd. Informationen kommer från senast inlämnade bokslut.

     


     

  • Gott nytt år!

    Gott nytt år!

     

    Vi vill tacka för det gångna året och ser nu fram emot ett händelserikt 2018!

    Gott nytt år önskar vi på CMPartner!

     


     

  • Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln

    Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln bLACK fRIDAY

    Bloggserie: Analys av näringslivet


    I dag är det Black Friday. Dagen då handelsföretagen säljer utvalda varor till REA-pris. En shoppingdag med sitt ursprung i USA men som de senaste åren även fått fäste i Sverige. Handeln väntas öka drastiskt denna dag och är ett fenomen som få handlare har råd att missa.

    Här har vi tittat närmare på de största företagen inom konsumenthandeln i Sverige.

    Sveriges 20 största företag inom konsumenthandel

    (listan baseras på omsättning i tkr bokslutsår 2016)

    1    H & M Hennes & Mauritz AB  192 267 000

    2    IKEA (Sverige) AB 26 213 591

    3    Elgiganten AB 9 886 835

    4    Clas Ohlson AB 7 601 600

    5    Jula AB 6 059 893

    6    Stadium AB 5 453 251

    7    NetOnNet AB 5 054 256

    8    Biltema Sweden AB 4 941 883

    9    Åhléns AB 4 780 882

    10   KappAhl AB 4 723 600

    11   Rusta AB 4 522 581

    12   Qliro Group AB 4 468 600

    13   Stadium Sweden AB 4 404 587

    14   Dustin Sverige AB 4 392 193

    15   Gekås Ullared AB 4 080 448

    16   ÖoB AB 3 983 424

    17   Lindex Sverige AB 3 378 882

    18   Jysk AB 3 319 666

    19   Siba AB 2 706 159

    20   Mio AB 2 680 601

     


     

  • 0,9 % hårda studsar – det är vad vi kallar bra kvalitet

    0,9 % hårda studsar – det är vad vi kallar bra kvalitet

    Hårda studsar

    Vi arbetar kontinuerligt med att rätta upp hårda studsar i vår databas med e-postadresser till företag och beslutsfattare. Under 2017 har andelen hårda studsar i våra e-postutskick endast uppgått till i snitt 0,9 %* – det är vad vi kallar bra kvalitet!

    Mikael Ryberger, marknadschef på CMPartner, slår fast att vi är en leverantör att räkna med.
    – Det här är kontentan av ett hårt och envist arbete av datagruppen, som har varit oerhört dedikerade till projektet. Här ser vi resultatet svart på vitt. Vi är väldigt stolta över att vi kan erbjuda våra kunder så bra kvalitet på e-postadresser. Andelen är så pass låg att den ligger långt under den rekommenderade högsta gränsen på 5 % som kan försämra leveransbarheten.

    Som kund är det lätt att glömma bort kvalitetsaspekten när man köper e-postlistor eller uppdaterar sina befintliga register. Först när man skickar inser man att kvaliteten är låg och att kanske upp mot 15 – 20 % av varan man köpt är obrukbar. Det är givetvis aldrig en bra deal. Men vi gör vårt bästa för att vara transparenta och leverera en produkt som just levererar, säger Mikael Ryberger, marknadschef på CMPartner.

     

    *Mätningen visar den genomsnittliga delen hårda studsar på utskick som skickats mellan 1 januari och 1 november 2017. Källa: Webpower