28 August, 2017

CMPartner AB Blogg

  • E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

    E-postmarknadsföring: Effektivaste kanalen B2B

    Flera trendspanare vittnar om att e-postmarknadsföring är den effektivaste kanalen inom B2B. Undersökningar visar att e-postmarknadsföring är den kanal som ger flest leads, driver mest trafik och ger högst ROI.

    Enligt Litiums rapport Svensk B2B-handel 2017, jobbar 88 % av B2B-företagen aktivt för att driva trafik och konvertera besökare till kunder på nätet. Respondenterna uppger att riktad e-postmarknadsföring är den mest använda kanalen. Mer än både sökordsoptimering och sociala medier.

    Gun Helland arbetar som Account Manager hos oss och har lång erfarenhet av både försäljning och att driva företag inom mediabranschen. I dag hjälper hon bland annat våra kunder att nå rätt målgrupper av företag och beslutsfattare. Med sin dagliga kontakt med företag som verkar inom B2B kan hon bekräfta att e-postmarknadsföring är en stark kanal – men också att det finns ett motstånd.

    Hur ser företag inom B2B på e-postmarknadsföring i dag?
    Vi ser att många företag i allt högre grad förstår fördelarna med e-postmarknadsföring. Våra kunder använder också kanalen mer kontinuerligt än tidigare. Återkommande kampanjer ger ett stabilt flöde med leads och trafik till hemsidan.

    Precis som undersökningarna visar ger det också en bra ROI. Den feedbacken har vi fått från många kunder.

    Vilket motstånd finns mot kanalen?
    Det talas tyvärr ganska lite om e-postmarknadsföring jämtemot kanaler så som sociala medier eller Google. Personal rekryteras och utbildas inom dessa områden samtidigt som e-postmarknadsföringen hamnar lite mellan stolarna. Ibland har man inte heller tid eller de tekniska förutsättningarna inhouse. Men de som anlitar oss inser ganska snabbt att det inte behöver vara så komplicerat.

    Varför är det en så effektiv kanal?
    Jag tror framför allt att e-postmarknadsföring som kanal erbjuder helt unika möjligheter att nå rätt målgrupp. Just de beslutsfattare som tycker att den produkt man erbjuder är relevant och intressant. Är det försäljningschefer inom tjänstesektorn eller vd:ar i Småland som är din målgrupp, har du möjlighet att nå just precis dem. Investeringen hamnar rätt på en gång. Genom e-postmarknadsföring når du också beslutsfattaren i sin arbetssituation – där köpbesluten tas!

     

    Läs mer om e-postmarknadsföring här!

    Vill du komma igång e-postmarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer!

     


     

  • Topplistor: Sveriges största företag

    Topplistor: Sveriges största företag

    Sveriges största företag

    Hur går det för Sverige? Det tar vi reda på i magasinet Largest Companies. I unika topplistor kartlägger vi hur Sveriges största företag utvecklas och förhåller sig till varandra.

    På omsättningslistan ligger Volvo i topp, klart före tvåan Ericsson. Volvo Car fortsätter klättra och är nu det fjärde största företaget, inte långt från trean H&M.

    Se hela kartläggningen i magasinet!

    Vår dataexpert Gunnar Larsson ger oss ytterligare en analys av den svenska näringslivstoppen:

    • Snabbast tillväxt ser vi hos AstraZeneca som ökade med +31 %. Där efter följer Investor med +25 % och Scania med +17 %.
    • Sveriges 50 största företag omsatte tillsammans 3 610 059 mkr.
    • De 50 största företagen räknat efter resultat hade en sammanlagd vinst på 551 610 mkr.
    • De 50 största arbetsgivarna hade 2016 sammanlagt 1 601 227 anställda.

     

    Läs mer om magasinet Largest Companies

     


     

  • Topplistor: Nordens största företag

    Topplistor: Nordens största företag

    Nordens största företag

    I den senaste utgåvan av magasinet Largest Companies listar vi Nordens största företag. I unika topplistor baserat på omsättning, resultat och antal anställda kartlägger vi hur de nordiska storföretagen förhåller sig till varandra.

    På omsättningslistan ligger Statoil, A.P. Møller – Mærsk A/S och Volvo stabilt på topplaceringarna. Trots den jämna landsfördelningen i toppen dominerar de svenska storföretagen. Vi ser att Sverige dominerar på topplistan då de innehar 6 av de 10 främsta platserna. Bland topp 50 är 23 av företagen svenska.

    På listan kan vi också se att ett företag utmärker sig lite extra och utmanar topplaceringarna.
    ”Störst förändring ser vi hos Nokia. Förra året låg på de på plats 13 men är nu det fjärde största företaget i Norden. I och med köpet av Alcatel-Lucent har Nokia nästan fördubblat omsättningen och är nu större än Ericsson.” Förklarar vår dataexpert Gunnar Larsson.

    Se hela kartläggningen i magasinet

     


     

  • Här är företagen som fyller 100 år

    Här är företagen som fyller 100 år

    Det är många saker som definierar framgång. Men ett kvitto på att ett företag gör något värdefullt är dess ålder. Att driva sin affär över tid tyder på ett starkt erbjudande, en förmåga att utvecklas och anpassa sig efter nya omständigheter. Vi har tittat närmare på företagen som fyller 100 år i år.

    Bland 100-åringarna hittar vi 39 svenska företag*. De startade sin verksamhet 1918. Under detta år avslutades bland annat första världskriget och Sverige tog beslut om kvinnlig rösträtt. En förändringens och revolutionens tid.

    • 100-åringarna har tillsammans en omsättning på 287 552 500 tkr
    • Det arbetar totalt 135 352 personer på dessa företag. Ericsson, Telefon AB LM är den största arbetsgivaren med 116 416 anställda
    • Ericsson, Telefon AB LM är det största företaget baserat på både omsättning och resultat.
    • 16 av företagen har ett negativt resultat
    • Dominerande branscher är partihandel, tillverkning samt uthyrning och förvaltning av bostäder
    • 27 företag är dotterbolag

     

    Geografisk fördelning

    Stockholm 22 %
    Västra Götaland 20 %
    Skåne 17 %
    Jönköping 7 %
    Uppsala 7 %
    Värmland 7 %
    Dalarna 5 %
    Gävleborg 3 %
    Kronoberg 3 %
    Västerbotten 3 %
    Västernorrland 2 %
    Örebro 2 %
    Östergötland 2 %

     

    100-åringarna listade efter omsättning (tkr)

     Ericsson, Telefon AB LM     222 608 000

    2   SSAB AB     55 354 000

    3   Skellefteå Kraft AB     3 398 772

    4   Jönköping Energi AB     1 167 053

     Omya AB     1 060 908

    6   E.ON Gas Sverige AB     1 057 937

     Exakta Group AB     381 711

    8   Sand & Grus AB Jehander     360 905

     E.On Business Services Sverige AB     271 223

    10  Bong Sverige AB     233 994

    11  Edsbyns Elverk (publ), AB     203 306

    12  Got Event AB     180 696

    13  Nobeli Business Support AB     179 222

    14  Schenker North & East AB     129 452

    15  Rettig Sweden AB     117 346

    16  Universal Power Nordic AB     102 807

    17  Lundgren AB, K.A.     91 930

    18  Gastronome AB     83 732

    19  Åkerströms Björbo AB     82 056

    20  Provafo AB     71 623

    21  Malungshem AB     68 703

    22  Lidan Marine AB     66 789

    23  Hörby Bruk, AB     62 943

    24  Lindvalls Kaffe AB     61 226

    25  Näckåns Energi AB     41 103

    26  Sundsvalls Hamn AB     37 414

    27  Ernst Norrthon, AB     32 439

    28  Målarnes Färg AB     21 883

    29  Heby-textil AB     5 324

    30  Wådell Assets AB     4 581

    31  Militärsällskapets förlags AB     3 529

    32  Fårebo-Flathult, AB     2 402

    33  AS Group AB     2 201

    34  APHK Förvaltning AB     1 374

    35  Sten D. Magnusson AB     1 266

    36  Druidlogernas i Malmö fastighets AB     1 188

    37  Extentor AB     1 133

    38  Absolut Spirits AB     285

    39  Spectra-Physics AB     44

     

    *Information om data:
    Urvalet av företag är baserat på etableringsår och innefattar endast aktiva (redovisad omsättning) företag med minst 1 anställd. Informationen kommer från senast inlämnade bokslut.

     


     

  • Gott nytt år!

    Gott nytt år!

     

    Vi vill tacka för det gångna året och ser nu fram emot ett händelserikt 2018!

    Gott nytt år önskar vi på CMPartner!

     


     

  • Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln

    Black Friday: De största företagen inom konsumenthandeln bLACK fRIDAY

    I dag är det Black Friday. Dagen då handelsföretagen säljer utvalda varor till REA-pris. En shoppingdag med sitt ursprung i USA men som de senaste åren även fått fäste i Sverige. Handeln väntas öka drastiskt denna dag och är ett fenomen som få handlare har råd att missa.

    Här har vi tittat närmare på de största företagen inom konsumenthandeln i Sverige.

    Sveriges 20 största företag inom konsumenthandel

    (listan baseras på omsättning i tkr bokslutsår 2016)

    1    H & M Hennes & Mauritz AB  192 267 000

    2    IKEA (Sverige) AB 26 213 591

    3    Elgiganten AB 9 886 835

    4    Clas Ohlson AB 7 601 600

    5    Jula AB 6 059 893

    6    Stadium AB 5 453 251

    7    NetOnNet AB 5 054 256

    8    Biltema Sweden AB 4 941 883

    9    Åhléns AB 4 780 882

    10   KappAhl AB 4 723 600

    11   Rusta AB 4 522 581

    12   Qliro Group AB 4 468 600

    13   Stadium Sweden AB 4 404 587

    14   Dustin Sverige AB 4 392 193

    15   Gekås Ullared AB 4 080 448

    16   ÖoB AB 3 983 424

    17   Lindex Sverige AB 3 378 882

    18   Jysk AB 3 319 666

    19   Siba AB 2 706 159

    20   Mio AB 2 680 601

     


     

  • 0,9 % hårda studsar – det är vad vi kallar bra kvalitet

    0,9 % hårda studsar – det är vad vi kallar bra kvalitet

    Hårda studsar

    Vi arbetar kontinuerligt med att rätta upp hårda studsar i vår databas med e-postadresser till företag och beslutsfattare. Under 2017 har andelen hårda studsar i våra e-postutskick endast uppgått till i snitt 0,9 %* – det är vad vi kallar bra kvalitet!

    Mikael Ryberger, marknadschef på CMPartner, slår fast att vi är en leverantör att räkna med.
    – Det här är kontentan av ett hårt och envist arbete av datagruppen, som har varit oerhört dedikerade till projektet. Här ser vi resultatet svart på vitt. Vi är väldigt stolta över att vi kan erbjuda våra kunder så bra kvalitet på e-postadresser. Andelen är så pass låg att den ligger långt under den rekommenderade högsta gränsen på 5 % som kan försämra leveransbarheten.

    Som kund är det lätt att glömma bort kvalitetsaspekten när man köper e-postlistor eller uppdaterar sina befintliga register. Först när man skickar inser man att kvaliteten är låg och att kanske upp mot 15 – 20 % av varan man köpt är obrukbar. Det är givetvis aldrig en bra deal. Men vi gör vårt bästa för att vara transparenta och leverera en produkt som just levererar, säger Mikael Ryberger, marknadschef på CMPartner.

     

    *Mätningen visar den genomsnittliga delen hårda studsar på utskick som skickats mellan 1 januari och 1 november 2017. Källa: Webpower

     


     

  • Här är Sveriges miljardföretag 2016

    Här är Sveriges miljardföretag 2016

    Miljardföretag

     

    Endast en liten del av Sveriges företag omsätter över en miljard kronor. Hur ser denna grupp av miljardföretag ut? Vart befinner de sig dessa giganter och inom vilka branscher verkar de? Vår dataexpert Gunnar Larsson har tittat närmare på miljardföretagen i Sverige bokslutsår 2016.

    Hur många miljardföretag finns i Sverige?
    Det finns 1 531 stycken miljardföretag i Sverige. Räknar man bort dotterbolag i koncerner återstår 1 073 stycken.

    För vilka miljardföretag går det bäst?
    120 företag har över 20 % i vinstmarginal. Bank, fastighet, läkemedel och investment är vanliga branscher inom denna grupp.

    Vart befinner de sig geografiskt?
    Flest miljardföretag återfinns, kanske inte helt oväntat, i storstadsregionerna. 126 företag ligger i
    Skåne län, 148 i Västra Götalands län och 552 i Stockholms län.

    Hur ser miljardföretagen ut utifrån arbetstillfällen?
    Dessa företag kräver såklart en omfattande arbetsstyrka och bidrar till många arbetstillfällen. 347 stycken av miljardföretagen har fler än 1 000 anställda.

    Inom vilka branscher verkar miljardföretagen?
    Några av de största branscherna är byggindustri/bygghandel med 84 företag. Inom fordonsindustri /fordonshandel finns 79 företag och 70 företag verkar inom livsmedelsindustri/livsmedelshandel.

    Hur ser det ut för miljardföretagen inom fordonsindustrin?
    Fordonsindustrin har sin bas i Västsverige. Västra Götalands län har 17 % av miljardföretagens totala omsättning men räknar man enbart på fordonsindustrin så är siffran 72 %.

    Var har livsmedelsindustrin sin bas?
    Skåne kallas ibland Sveriges kornbod. Länet har 8 % av miljardföretagens totala omsättning, men inom livsmedelsindustrin är siffran 32 %.

     


     

  • Bokslut 2016: Full fart i svensk ekonomi

    Bokslut 2016: Full fart i svensk ekonomi

    Bokslut 2016

    Hösten är här, om några månader firar vi jul, men redan nu är det julafton för siffernördarna. Vi har nämligen fått in så gott som alla bokslut 2016 och då är det dags att laborera med siffrorna. Hur blev 2016 jämfört med 2015? Vår dataexpert Gunnar Larsson har tittat närmare på toppen i svenskt näringsliv.

    Vilka företag intar toppen i svenskt näringsliv utifrån bokslut 2016?
    Ser man på topp tio i Sverige, räknat efter omsättning, så intar Volvo, Ericsson och H&M återigen de tre första platserna.

    Vad har hänt sedan 2015?
    Nya på plats fyra och fem är Volvo Car AB och Skanska, medan Vattenfall faller till en sjätteplats. Electrolux och SCA behåller plats sju och åtta. Scania däremot avancerar till en niondeplats medan ICA-Gruppen behåller sin tiondeplats.

    Hur mår toppen av det svenska näringslivet?
    Omsättningen hos de tio största minskar med 2 %, vilket förklaras av Vattenfalls tapp på 15 %. Går vi till topp 1 000 så ökade omsättningen med 3,5 %. Med andra ord – det är full fart i svensk ekonomi!

    Vi kan hjälpa dig att uppdatera dina befintliga register med färska bokslutssiffror. Kontakta oss

     


     

  • Lagar och regler: E-post i Norden

    Lagar och regler: E-post i Norden

    Regler e-post

     

    E-postmarknadsföring är ett effektivt och framgångsrikt sätt att nå ut med produkter och tjänster till en relevant målgrupp av företag och företagsledare. Men vad ska man tänka på för att ens utskick inte ska klassas som spam? Och vilka lagar och regler gäller om man vill skicka e-post utanför landgränsen?

    När det kommer till e-postmarknadsföring mot företag finns det flera lagar och regler som man behöver förhålla sig till. Reglerna skiljer sig också åt beroende på vilket land man skickar till. Här reder vi ut vad som gäller i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

    Sverige
    I Sverige är det tillåtet att skicka e-post till både allmänna e-postadresser (så kallade info@) och personliga e-postadresser till beslutsfattare på företag. E-postutskicket måste vara relevant för företaget eller för yrkesrollen.

    Finland
    I Finland gäller samma regler som i Sverige. Det är tillåtet att skicka relevanta e-postutskick till både allmänna e-postadresser och personliga e-postadresser till beslutsfattare på företag.

    Norge
    I Norge får man endast skicka till allmänna e-postadresser. Personliga e-postadresser kräver opt-in.

    Danmark
    I Danmark får man endast skicka till allmänna e-postadresser. Personliga e-postadresser kräver opt-in.

     

    Tänk också på att du alltid måste uppge adresskälla och ha en tydlig avregistreringslänk (opt-out) med i e-postutskicket.

    Kontakta gärna oss om du har frågor om regler kring e-postadresser och e-postmarknadsföring.

    Se även SWEDMAs etiska regler för e-postmarknadsföring mot företag gällande Sverige. Klicka här!